Bijna halverwege... - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Koen Verseveldt - WaarBenJij.nu Bijna halverwege... - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Koen Verseveldt - WaarBenJij.nu

Bijna halverwege...

Door: Koen Verseveldt

Blijf op de hoogte en volg Koen

28 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Het is alweer even geleden, dus bij deze, vers van de pers een nieuw reisverslag.De komende week is alweer de achtste stageweek, wat betekend dat ik bijna op de helft van mijn stage zit. De tijd gaan snel...
Ik zit vandaag lekker buiten te werken, op het bankje in de tuin(heerlijk werkplekje), het is lekker weer dus toch maar tijdens het schrijven van het weer genieten. Kop thee erbij en schrijven maar, zowel voor mijn stageverslag als het reisverslag wat jullie nu lezen.

De afgelopen maand is een vrij drukke maand geweest voor mij. Naast werken, stageopdracht, boodschappen doen, koken, schoonmaken, wassen, sporten en een beetje vrije tijd hield ik weinig tijd over voor reisverslagen en aanverwanten, dus dat ga ik bij deze weer even inhalen. De afgelopen 3 weken heb ik veel gewerkt, 7 dagen in de week, werkweken van 50 uur. Dit kwam omdat ik graag gedurende een langere periode wilde zien hoe de oogst en naoogst op het bedrijf zou verlopen en daarnaast konden ze alle hulp goed gebruiken tijdens de valentijnsdrukte. De periode van meewerken heeft me inderdaad een goed beeld gegeven van de gang van zaken op het bedrijf en deze kan ik nu omzetten in een analyse met daaruit voortvloeiend verbetervoorstellen.

Afgelopen dinsdag, tijdens de wekelijkse meeting na de ochtendpauze was er door het bedrijf een grote hoeveelheid ‘pie’ voor de medewerkers klaargezet. ‘Pie’ zijn kleine hartige taartjes gevuld met verschillende soorten vlees, kaas, ham, ei en andere hartige zaken. Erg lekker, heb mijn eigen lunch niet eens meer op en had toch een zeer gevuld gevoel.

Qua koken probeer ik wel een en ander op te steken. Rau rau(de verhuurster) heeft me geleerd hoe je dumplings maakt, Chinese deegkussentjes gevuld met groenten en vis. Erg lekker en niet zo heel moeilijk te maken. Ook experimenteer ik met het bakken van brood. Ik heb al een paar keer focaccia gebakken en ik wil ook nog wel een keertje een poging doen om stokbrood of ‘pain de campagne’ te bakken. Nu ik weer wat meer dagen thuis ben/werk heb ik de mogelijkheid om daar eens wat mee te experimenteren.

Iedereen uit Nederland zegt mij steeds dat het weer hier zo mooi is. Uit die droom kan ik jullie deels helpen. Het is hier inderdaad zomer, maar verwacht geen hete en zonnige zomer. Het is eigenlijk net eens Nederlandse zomer, er zitten hele mooie zonnige dagen tussen met een temperatuur rond de 25 graden, maar het kan de volgende dag net zo goed grijs, grauw, regenachtig en 15 graden zijn. Het weer is overigens ook wisselvallig, een dag die grauw begint kan alsnog zeer mooi en zonnig eindigen, maar het kan ook dat de dag prachtig begint en je s’middags verrast wordt door flinke regenbuien. Gelukkig zijn er genoeg dagen waarop het ‘gewoon lekker’ is, zoals vandaag.

De afgelopen weken heb ik door de drukte op het werk niet zoveel tijd gehad om erop uit te gaan, op een fietstochtje zo nu en dan na ben ik vooral thuis en op mijn stagebedrijf geweest. Ik ben samen met huisgenoot Felix naar Canterbury museum geweest, erg leuk, ging met name over de geschiedenis van nieuw zeeland, vanaf de tijd van ‘hutjesmensen’ tot de huidige samenleving. Veer aandacht voor maori en de uitgestorven loopvogels van Nieuw Zeeland. Daarnaast ‘the paua shell house’, een huisje wat is nagebouwd van het inmiddels overleden echtpaar Fred en Myrtle. Zij hebben hun hele leven schelpen verzameld, in het bijzonder de blauwe ‘paua shell’. Zij hadden de muren van de woonkamer volledig behangen met deze schelpen. De hele collectie van schelpen is tentoongesteld en de huiskamer met schelpen is nagebouwd met de originele schelpen. Daarna een biertje gedronken bij Fox & Ferrets, een erg leuke pub in Riccarton. Ik ga nog een keertje terug want de menukaart zag er erg goed uit en alle gerechtjes die ik voorbij zag komen maakten me toch wel hongerig.

Ik heb inmiddels ook al de nodige pakketjes en enveloppen ontvangen, superleuk. Van opa Kees en oma Ans uit Zaandijk een Hollands koelkastmagneetje met toepasselijke spreuk en een leuke kaart van de Zaanse schans gekregen(daar gingen we vroeger altijd heen). Van tante Thea uit Weesp heb ik een heel ‘pakket’ gekregen, met houten tulpen, klompjes(sleutelhanger), een T-shirt, een kookboek en een leuke kaart. Superleuk om wat uit Nederland te ontvangen, ik moet nu alleen nog wat verzinnen om terug te sturen.

Daarnaast ben ik naar de opening van de ICC World Cricket Cup geweest. Cricket is hier immens populair en de World Cup is een enorm groot evenement hier. Er was een speciaal openingsfestival in Hagley Park, ben er even wezen kijken. Ter afsluiting get grootste vuurwerk wat ooit in Christchurch werd gehouden, was werkelijkwaar prachtig. Heb nog nooit eerder zulk mooi en zwaar vuurwerk gezien.
Verder is het de afgelopen tijd wat rustiger geweest, het volgende reisverslag zal wel weer wat langer worden, want eigenlijk heb ik dit keer niet zoveel te vertellen.

Bedankt voor het lezen weer, we houden contact en ik hoop dat het volgende reisverslag weer wat langer is.

(dit reisverslag was al 1,5 week af, ik kon het helaas niet eerder uploaden door problemen met de website, ik schrijf meteen een tweede reisverslag want er is veel gebeurd in de tussentijd)

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Christchurch

De zon breekt door...

28 Februari 2015

Bijna halverwege...

04 Februari 2015

Ruim een maand onderweg...!!!
Koen

Voor mijn studie tuin en akkerbouw voer ik een derdejaars projectstage uit in het buitenland. Mijn specialisatie en interesse ligt in de sierteelt(potplanten en snijbloemen). Ik heb ervoor gekozen om aan de slag te gaan bij het bedrijf Moffatts Flower Company Ltd. Het bedrijf teelt rozen en levert deze aan de Nieuw Zeelandse markt. Daarnaast worden bloemen van andere kwekers ingekocht en worden kant en klare boeketten voor ander andere supermarkten gemaakt. Het bedrijf is net buiten Chistchurch gevestigd. Tijdens mijn stage ga ik kijken of er verbeteringen kunnen worden gemaakt op het gebied van efficientie, kwaliteit en registratie in de naoogstprocessen. Het is een interessant vraagstuk waar ik graag mee aan de gang ga!

Actief sinds 09 Jan. 2015