De reis en de eerste week... - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Koen Verseveldt - WaarBenJij.nu De reis en de eerste week... - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Koen Verseveldt - WaarBenJij.nu

De reis en de eerste week...

Door: Koen Verseveldt

Blijf op de hoogte en volg Koen

09 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Pfffff, dat was me de eerste week wel. Waar zullen we eens beginnen.

Ik denk met jullie allemaal bedanken voor de leuke berichtjes en steun de laatste tijd. Ik heb het erg leuk gevonden de spontane berichtje te mogen ontvangen van jullie! Op sommige momenten hebben ze me zeker opgebeurd.

De reis begon op Schiphol. Ik ben op Maandag 1 januari vertrokken, nieuwjaarsdag. Na een nieuwjaarsontbijt hebben papa en mama hebben me weggebracht, m'n vlucht vertrok om 12:30. Tijdens het boarden kreeg ik te horen dat de economy class van de eerste vlucht overbooked was, en ik een upgrade naar business class kreeg. Dit was een zeer aangename verrassing, welke prima is bevallen. Heerlijk de ruimte en met de benen omhoog. Het reizen in de business class beviel me prima! Helaas heb ik niet echt kunnen slapen, wel rusten maar ik kon de slaap niet vatten... Met mij enkele mede reizigers die ook overgeboekt waren, waaronder Erik. Hij had ook eindbestemming Chistchurch, dus we hebben elkaar geregeld gezien tijdens de reis(reismaatjes) en op de luchthavens samen wat gegeten. Hij gaf me de tip te gaan kanoën bij de Abel tassmann op het noordereiland, schijnt prachtig te zijn.

Na een vlucht van 12 uur moest ik 8 uur wachtten op de luchthaven Baiyun, Guangzhou(China). Het was vrij saai, weinig te doen. Een beetje rondgelopen en rondgekeken, beetje gegeten en verder vooral wachtten...

De volgende vlucht bracht mij van China naar Auckland, op het noordereiland van Nieuw Zeeland. Deze vlucht kwam rond zonsopkomst een en het was werkelijk prachtig om de zon op te zien komen boven het eiland vlak voordat we gingen landen.

In Nieuw Zeeland goed door een douane en 'biocontrole' heen gekomen, nadat al mijn schoenen ontsmet waren "omdat deze ook op andere tuinbouwbedrijven waren geweest"... Wat wil je als student tuinbouw ;)

Na weer een pauze van 6 uur op het vliegveld de laatste vlucht. Op het vliegveld prima vermaakt, bij de McDonalds gaan zitten, laptopje erbij en nog wat mensen kunnen spreken. De laatste vlucht van Auckland naar Chistchurch was erg leuk. De sfeer aan boord was zeer informeerl, de cabinebemanning gezellig en het had meer van een trein of busreis dan een vliegreis.

Bij aankomst op het vliegveld opgehaald door de bedrijfsleider van Moffatts, Lenny. Hij is ook Nederlands en woont al 14 jaar in Nieuw Zeeland. We zijn meteen doorgereden naar het bedrijf, waar ik een rondleiding heb gehad. Het bedrijf is, zoals verwacht(ben voorgelicht door eerdere stagairs, Glenn, Bedankt ;) ), vrij rommelig. Er zijn heel veel kleine kassen, allemaal van een andere materiaal en ander formaat(de een plastic, de ander glas). Het oogt allemaal vrij rommelig, geen duidelijk rij nummers of kasnummers en het registratiesysteem, een geprinte excel sheet is voor een leek onbegrijpelijk. Dit is dus een mooie om aan te gaan werken met het registratie vraagstuk. Ook worden alle gewasresten op de grond gegooid dus er ligt een dikke laag en dood plantmateriaal op de grond. Op sommige plekken groeien enorme varens uit de groeimatten, op de plaats waar voorheen een roos stond. Aan de andere kant worden er goede rozen geproduceerd, de kwaliteit is niet zo zwaar als die in Holland maar eigenlijk is het niet te vergelijken.Er groeien overigens zo'n 40 soorten rozen, terwijl de meeste Nederlandse bedrijven maar een ras telen. Dit maakt het geheel een zeer kleurrijk geheel. Naast rozen wordt ook een kleine hoeveelheid phalaenopsis orchideeën geproduceerd. Vergeleken met mijn vorige stage bij Anthura(dat is dan natuurlijk wel DE TOP van orchideeën) stelt het niet veel voor. De kwaliteit is vergeleken met Holland erg laag, maarja, rassen van de concurrent van Anthura he :) Met orchideeën houd ik me overigens totaal niet bezig tijdens de stage, ik focus enkel op de rozen.

Op het bedrijf heb ik ook Ayjo ontmoet, degene waarbij ik een kamer heb. Na werktijd ben ik met Ayjo meegegaan. Ik heb kennisgemaakt met zijn vrouw en zoontje. Ayjo is de voorman van het bedrijf en 4 jaar geleden vanuit India naar Nieuw Zeeland verhuisd met zijn gezin.

Ik kan niet de hele stageperiode bij Ayjo verblijven, er komt een familielid in 'mijn' kamer welke de baan is verloren en huisvesting nodig heeft. Inmiddels zoeken we een andere kamer, we hebben er inmiddels een op het oog waar ik over een paar daagjes ga kijken. Dat is een van origine Kiwi gezin, lijkt me heel leuk. Het is wel wennen om met een Indisch gezin 'samen' te wonen in een huis. Er zijn echt heel veel cultuurverschillen, ook qua voeding, keukenmaterialen, muziek, televisie... Zo heb ik de hele week mijn groentes gekookt is een traditionele Indische theepot :) Wist ik veel, ik dacht meer, wat een raar pannetje... Maargoed, ze zijn wel heel erg gastvrij dus dat maakt veel goed.

Die middag hebben ze me meegenomen naar de supermarkt om wat boodschappen te doen. Na een eenvoudig maaltje en een wandelingetje ben ik snel gaan slapen, een reis van 37 uur is vrij vermoeiend. De zondag heb ik thuis doorgebracht, op een korte wandeling na.

De eerste dagen wilde ik graag werken, om een goede indruk van het bedrijf te krijgen en mijn vraagstuk uiteindelijk voor een groot deel met de oogst en naoogstprocessen gaat. De beste manier om inzicht te krijgen is in dit geval meewerken. De eerste 'werkdag' op maandag is helaas minder goed bevallen. De medicijnen tegen hooikoorts was ik vergeten en de combinatie van pollen en enorme warmte veroorzaakten een behoorlijke allergische reactie. De tweede werkdag ging het al een stuk beter en begon ik de werkzaamheden wat leuker te vinden. De woensdag heb ik een halve dag gewerkt en 's middags wat extra boodschappen gedaan.

De eerste dagen voelde ik me overigens wel beroerd. Tijdens de vluchten heb ik veel gerust en een beetje geslapen, maar de jetlag kwam harder aan dan verwacht. Ook het beëindigen van mijn relatie kort voor vertrek bleek in deze dagen nog een 'flinke tik' te geven. De combinatie van beiden maakten het een paar zware dagen, geen eetlust, moeilijk kunnen slapen, slecht humeur, etc... Inmiddels ben ik de jetlag volledig te boven en voel ik me prima op mijn plekkie hier. Eigenlijk heb ik nu pas ook echt zin in dit avontuur, in Nederland dacht ik daar nog wel eens anders over. Ik heb veel zin in de komende 15 weken en ga er volop van genieten.

Inmiddels ben ik ook de troste eigenaar van een echt kiwi bankrekening, donaties om deze te vullen zijn welkom :) Deze rekening had ik nodig voor de betaling van salaris, dus die heb ik donderdag ook maar geopend.

De afgelopen twee dagen heb ik thuis doorgebracht. Ik moest nog wat verslagen van de binnenlandse stage afronden en wilde daarnaast een aantal dingen voorbereiden voor de buitenlandse stage, zoals leerdoelen en een eerder gemaakte kwaliteitshandleiding lezen.

Ik heb helaas nog weinig van de omgeving gezien. Ik de komende weken wil ik sowieso een fiets kopen, en misschien ook wel een auto. Hierdoor kan ik er lekker op uit en eindelijk over de bergen heen waar ik al een week tegenaan kijk. Achter de bergen ligt 'governors bay', welke en op internet prachtig uitziet. Ik hoop er de komende tijd wat meer op uit te gaan, want dan kan ik eindelijk de mooie omgeving gaan bezichtigen.

Ziezo, dat was hem wel voor nu, ik ga eens wat te eten klaarmaken, het zelf koken bevalt prima. De eerste dagen weinig trek gehad en heel weinig gegeten, maar de laatste dagen wat grootser uitgepakt. Onder andere een keertje een lekker pasta gemaakt, en een mooie Nieuw Zeelandse biefstuk met champignons een aardappel. Wilde ik toch wel eens proberen, want ik las op internet dat het vlees hier erg goed is(en de helft goedkoper dan in NL).

Zodra ik op de volgende plek verblijf en daar een kamer heb voor de overige 15 weken, zal ik mijn postadres hier plaatsen, dan kunnen jullie een kaartje(of andere dingen sturen als jullie willen. Als jullie wat sturen, stuur ik iets terug ;)

Jullie kunnen me altijd bereiken op WhatsApp, ik vind het erg leuk om zo nu en dan wat van jullie te horen.

Tot later!

• 09 Januari 2015 - 15:06

René En Thea:

Leuk verslag Koen.
    Al had je al een heleboel via App gemeld.
    Fijn te lezen dat de tijd van genieten nu
    is aangebroken en je plannen maakt.
    Veel liefs, René en Thea

• 10 Januari 2015 - 11:14

Peter:

Heel leuk Koen, zo'n reisverslag. Ik hoop dat je er mooie verhalen op kunt zetten en met familie en vrienden delen. Ik heb onze familie en naaste vrienden geïnformeerd, dus dan kan iedereen lekker meelezen en reageren. Succes daar Kiwi!
    Papa

• 11 Januari 2015 - 20:54

Edith:

Ha wereldreiziger, stoer hoor en leuk om je verhaal tot nu te lezen. Ik hoopr dat je het naar je zin krijgt daar.

• 11 Januari 2015 - 23:18

Huib:

Stoer Koen, long way fromm home - heel veel succes daar!!

• 12 Januari 2015 - 09:26

Inge Molin:

Hoi Koen,

Erg leuk om je reisverhaal te lezen!
    Succes met je stage en het vinden van een andere kamer.
    Geniet van de prachtige omgeving zoals je die beschrijft!