De zon breekt door... - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Koen Verseveldt - WaarBenJij.nu De zon breekt door... - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Koen Verseveldt - WaarBenJij.nu

De zon breekt door...

Door: Koen Verseveldt

Blijf op de hoogte en volg Koen

28 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Ziezo, vanmorgen kon ik eindelijk mijn vorige reisverslag uploaden. Ik had het een weekje geleden al af, maar ik kreeg het vreemd genoeg niet geüpload. Vandaag is dat wel gelukt, maar sinds ik het vorige verslag had geschreven heb ik al wel weer een en ander meegemaakt dus ik dacht, we doen gewoon twee reisverslagen voor de prijs van een.

De naam van het reisverslag vond ik wel toepasselijk, aangezien het voor mij een beetje zo voelt. De afgelopen maanden waren voor mij zeer leerzaam, maar niet altijd even leuk. Je wordt ineens op jezelf aangewezen en dat kan soms erg confronterend zijn(zeker gezien een aantal gebeurtenissen in Nederland vlak voor de stage). Daartegenover stel het je in staat om enorm aan jezelf te werken en jezelf erom te ontwikkelen. Dit heb ik dus ook zeker gedaan, maar zoals eerder gezegd, het hoeft niet altijd even leuk te zijn. Ik begin nu weer wat meer rust te vinden in min gedachten, het voelt een beetje 'alsof de zon' doorbreekt na een bewolktere periode. Soms is het daarnaast ook gewoon goed om even van een moment te genieten, soms loop je naar buiten en is het heerlijk zonnig, graadje of 25 en windstil(voor mij heerlijk weertje, zonnig en niet te warm), dan kan ik zo een paar minuten blijven staan, even van het weer genieten...

De afgelopen weken waren vrij rustig. Ik ben veel minder gaan werken, genoeg om wat geld te verdienen voor de huur en boodschappen, de rest van de tijd besteed ik aan andere zaken. Ik het de afgelopen twee weken vrij veel gewerkt aan mijn stage opdracht. Ik ben momenteel alles wat ik in de afgelopen periode heb gezien aan het beschrijven en nadat ik alle analyses heb geschreven ga ik verbetervoorstellen uitbrengen en deze waar mogelijk mee helpen implementeren. Daarnaast heb ik de registratiespreadsheet gebouwd, waarmee het bedrijf kan registreren hoeveel rozen er dagelijks zijn geoogst, en daarna een week, maand en jaaroverzicht kan worden samengesteld. Aanvankelijk zou ik een systeem ontwikkelen wat in de kas kon worden gebruikt, door gebruik van een tablet. Na inventarisatie van de wensen en meerdere gesprekken is besloten de registratie drastisch te vereenvoudigen omdat dit veel beter bij de wensen aansluit. De registratie in de kas vervalt geheel omdat bleek dat de verworven data door diverse oorzaken eigenlijk een vertekend beeld gaven. Het laten vervalen van registratie in de kas betekend ook een verhoging van de efficiëntie van ongeveer 10-15% van het oogstteam, waarmee ik ook gelijk een grote slag in de verhoging van de efficiëntie kan maken. Ik heb nu een systeem gemaakt wat op de sorteermachine bevestigd wordt en waar na het sorteren wordt ingevuld hoeveel bossen er van ieder ras de koelcel in gaan en dus verkoopbaar zijn. Totaal anders dan wat ik verwachtte toen ik aan de opdracht begon, maar uiteindelijk veel beter voor het bedrijf.

Inmiddels heb ik ook les gekregen in het maken van dumplings. Ik heb geleerd hoe het deeg gemaakt wordt en hoe je daar uiteindelijke platte schijfjes van maakt die je kan gebruiken om de kussentjes te maken. Vanavond e opgedane kennis maar eens in de praktijk gebracht en zelf een dumplings gemaakt. Ben er wel even mee bezig geweest maar het resultaat was erg lekker. Indien er vrijwilligers zijn om een keertje een portie dumplings te komen proeven mogen deze zich alvast aanmelden.

Dinsdag vroeg RauRau me of ik mee wilde gaan zwemmen. Da’s natuurlijk een stomme vraag aan een strandwacht/fanatiek reddingsbrigade lid die door grote drukte al een halfjaar niet meer heeft gezwommen. Voor het eerst sinds de zomervakantie weer in het water gelegen en flink wat baantje getrokken. Wonder boven wonder was m’n techniek nog steeds goed te noemen, de conditie iets achteruit gegaan maar met wat trainen komt dat wel weer goed, Was er in ieder geval blij mee dat de techniek nog op een goed niveau was. Daarnaast waren er ook een bubbelbad, sauna, stoomcabine, etc, dus daar ook gelijk even gebruik van gemaakt. Ik heb me voorgenomen om een keer per week te gaan zwemmen, dus dat moeten we dan maar eens gaan doen haha.

Daarnaast ben ik ook erg druk met een eigen ‘project’. Wat dit precies is houd ik nog voor mezelf, maar het past wel goed bij mij en jullie komen er snel genoeg achter waar ik mee bezig ben. Ik ben momenteel veel aan het schrijven, regelen, voorbereiden en bedenken, ik beleef er aardig wat lol aan want het is erg leerzaam en ik krijg er wel weer wat energie van.

Vandaag was mijn maandelijkse ‘poetsdag’. Het huishouden wordt verdeeld over de personen die in het huis wonen, dus eens per maand is iedereen aan de beurt om te stofzuigen, dweilen, etc. Daarnaast gelijk zelf wat wasjes gedraaid en m’n kamer weer eens flink opgeruimd, t werd een klein beetje rommelig en af en toe even een beetje opruimen kan geen kwaad.

Dat was hem wel weer, het extra reisverslag. Ik denk dat er over een weekje of wat wel weer een update vanaf deze kant komt, dus tot dan!

• 28 Februari 2015 - 12:39

René En Thea:

Ha die Koen,
    Dank je wel voor je leuke reisverslagen.
    Je schrijft zo dat we je belevenissen voor
    ons zien. Leuk ook van je koksontwikkelingen.
    Over paar weer kun je het pap en mam voorschotelen.
    Jammer dat je App het niet meer doet, want dat waren
    leuke talks die we hadden. Rau zag natuurlijk je
    nieuwe T-shirt en dacht meteen:"die Koen moet

De zon breekt door...

28 Februari 2015

Bijna halverwege...

04 Februari 2015

Ruim een maand onderweg...!!!
Koen

Voor mijn studie tuin en akkerbouw voer ik een derdejaars projectstage uit in het buitenland. Mijn specialisatie en interesse ligt in de sierteelt(potplanten en snijbloemen). Ik heb ervoor gekozen om aan de slag te gaan bij het bedrijf Moffatts Flower Company Ltd. Het bedrijf teelt rozen en levert deze aan de Nieuw Zeelandse markt. Daarnaast worden bloemen van andere kwekers ingekocht en worden kant en klare boeketten voor ander andere supermarkten gemaakt. Het bedrijf is net buiten Chistchurch gevestigd. Tijdens mijn stage ga ik kijken of er verbeteringen kunnen worden gemaakt op het gebied van efficientie, kwaliteit en registratie in de naoogstprocessen. Het is een interessant vraagstuk waar ik graag mee aan de gang ga!

Actief sinds 09 Jan. 2015