Ruim een maand onderweg...!!! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Koen Verseveldt - WaarBenJij.nu Ruim een maand onderweg...!!! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Koen Verseveldt - WaarBenJij.nu

Ruim een maand onderweg...!!!

Door: Koen Verseveldt

Blijf op de hoogte en volg Koen

04 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

De tijd vliegt hier, aangezien ik regelmatig met het thuisfront bel en daar alles wat ik meemaak aan vertel, ben ik eigenlijk helemaal vergeten dat de meeste sinds mijn eerste berichtje vrij weinig meer van me hebben gehoord. We zijn inmiddels 4,5 week onderweg, de tijd gaat erg snel ondanks je het niet eens doorhebt. Het vorige reisverslag gaf een beetje een gemengd beeld, inmiddels is het een stuk rooskleuriger gekleurd(toepasselijk woordgrapje aangezien ik op een rozenkwekerij werk).

Allereerst heb ik een fiets gekocht, dus ik kan er lekker op uit, de omgeving verkennen maar ook gewoon boodschappen doen. Een auto werd me teveel gedoe, nog niet eens qua aankoop maar wel qua registratie, overdracht, verzekering en omdat links rijden(een een stuur aan de rechterkant) toch net even wat ander is en ik met fietsen al merk dat je echt even moet schakelen. Ik heb even gezocht en een en ander vergeleken, maar uiteindelijk heb ik voor een scherp prijsje(met wat onderhandelen) een prachtige Giant mountainbike gekocht, inclusief plakspullen, pomp lampjes, een degelijk slot en een stoere helm. Een helm is hier verplicht voor fietsers en al zou het niet verplicht zijn draag je er heel graag een. Je fietst naast de autoweg, maar bij bijvoorbeeld kruispunten moet je je gewoon tussen de auto’s mengen. Je wordt er aardig alert van voor het verkeer om je heen maar het went wel. Ik ben inmiddels al een aantal keer wezen fietsen, de omgeving verkennen De bergen zijn vrij stijl dus als je naar de zee wil fietsen moet je een behoorlijke bergketen door, goed voor de conditie want behoorlijk zwaar en stijl. De mooiste route tot nu toe is toch wel de ‘kennedy bush track’, een fietstocht door de natuur, met flinke stukken omhoog(sommige stukken rotsachtig en 45 graden, maar ook mooie afdalingen. Het uitzicht vanaf het hoogste punt is werkelijkwaar prachtig, want je zit net zo hoog als de laagste wolken en kijkt uit over een mooi natuurgebied en Christchurch en omgeving. Ik heb een aantal andere fietsers gevraagd een foto te maken, want ze stonden ook een uit te rusten na de klim naar het hoogste punt. Ik ga kijken of ik wat foto’s bij kan voegen.

Mijn woonsituatie is inmiddels flink veranderd. Allereerst ben ik verhuisd, van Iyjo en Sumi ben ik verhuisd naar Tony en Rau Rau Agrella. Tony en Rau Rau zijn een aantal jaar geleden vanuit zuid Afrika geëmigreerd naar Nieuw Zeeland. Rau Rau is van origine chinees en Tony is geboren en opgegroeid in Zuid Afrika. Ze zijn erg ‘easy going & down to earth’ en het is prettig samenwonen. Ik verblijf ik een prachtig en groot huis, met lekker veel ruimte, een mooie en goed ingerichte keuken en een mooie grote kamer met heel veel opbergruimte. Met mij nog twee huisgenoten, Scott en Felix. Scott is 32 jaar oud van origine ook zuid Afrikaans en is enkele jaren geleden ook geëmigreerd. Hij werkt als elektricien en spaart momenteel om uiteindelijk op zichzelf te gaan wonen. Felix is van origine Indonesisch en hij immigreert ook in Nieuw Zeeland en werk zelfstandig in de ICT en daarnaast in de lokale supermarkt, om werkuren te maken die hij nodig heeft voor het immigratieproces. Ik kan het goed vinden met zowel Tony en Rau Rau , als Scott en Felix. We hebben veel contact en met nam met Scott en Felix heb ik wat langere gesprekken, dus dat is ook wel goed om mijn Engels te oefenen. Niet dat dit een probleem, is spreek eigen nu Engels zonder erbij na te denken en het begint al een beetje te klinken alsof ik nooit anders het gedaan aangezien ik mezelf erop betrap meer intonatie en dynamiek te gebruiken. Felix en ik gaan meestal s avonds boodschappen doen en we koken geregeld samen of voor elkaar, om beurten koken voor twee personen.

Mij nieuwe adres is trouwens:
Koen Verseveldt
40 Patterson Terrace
Halswell, 8025 Christchurch
Westlake Canterbury
New Zealand

Uit ervaring weet ik dat het ongeveer twee weken duurt voordat iets vanuit Nederland aankomt. Mochten jullie iets sturen, kaartje, pakketje, wat dan ook, keileuk, ik stuur zeker wat leuks terug!

Zondagavond hebben een gezamelijke maaltijd gehad, dat was errug gezellig. Felix en ik hadden een mooie stukje rundvlees uit de oven gemaakt, Rau Rau chinese noodles en ik als bonus nog rabarbermoes want geen van allen wisten hoe het klaargemaakt werd in Nederland. Toen ik van het namelijk van werk terugfietste stond en namelijk langs de weg een krat met rabarber met een briefje:’ Rhubarb, Free, grab a bunch ☺’ dus heb ik maar een bos meegenomen. Opa maakte het vroeger vaak en thuis eten we ook geregeld rabarbermoes, dus ik wilde ze hier wel eens een specialiteit uit de familie Hommes/Verseveldt laten proeven. Gewassen, geschild en gesneden, gekookt, beetje suiker erbij en het resultaat mocht er zeker wezen. De anderen vonden het lekker voor de meesten was het nieuw. We hebben erg lang aan tafel gezeten gezellige gesprekken gehad en werkelijkwaar HEERLIJK gegeten. Was wel heel leuk om eens gezamenlijk te eten, want de meeste avonden kook je voor jezelf, en soms kookt/eet iemand op dezelfde tijd en dan eet je samen. Daarnaast heb ik ook al een paar keer sushi gemaakt, wilde ik al langer leren, dat gaan eigenlijk steeds beter en de resultaten zijn prima al zeg ik het zelf. T’is wel aardig wat werk maar al je de tijd ervoor hebt/neemt is het leuk om te doen en de moeite waard.

Helaas is een paar weken geleden mijn telefoon stuk gegaan. De ‘draadloos internet chip’ op het moederboard heeft het begeven, kort samengevat, ik heb geen internet meer. Kan niet meer gerepareerd worden, dus besloten dat mijn telefoon na 2 jaar met pensioen mag, ik koop binnen enkele weken een andere. Leef nu al een paar weken zonder telefoon en het bevalt eigenlijk wel prima haha. Heb hem alleen bij als voor muziek tijdens het fietsen en als camera(want die heb je hier echt nodig, zoveel moois!) Ik ga de gewoonte van weinig telefoongebruik ik Nederland maar volhouden, want t bevalt eigenlijk wel prima haha. Nadeel is wel dat ik totdat ik een nieuwe telefoon heb niet bereikbaar ben via Whatsapp en ik ook lastiger op emails kan reageren. Soms ontvangen ik wel whatsapp als hij het heel even doet, maar als ik wil reageren valt het geheel weel uit en weg. Via facebook kan ik wel berichtjes ontvangen(zie ik op mijn laptop) en daarnaast komen alle emails gewoon binnen. Bedankt trouwens voor de leuke emails die ik heb ontvangen, vind ik echt heel leuk om zo nu en dan van die mails te ontvangen.

Ook met de stageopdracht gaat alles wel goed, het plan van aanpak is nagekeken door mijn docent dus ik ga nog even wat knutselen(lees: herschrijven en verbeteren, maar dat klinkt zo saai haha) om het helemaal goed te krijgen. Deze week en volgende week werk ik voltijd mee op het bedrijf, ze kunnen alle hulp goed gebruiken in deze drukke periode, en daarnaast bied het mij eens kans om te kijken hoe alles verloop tijdens een drukke periode, dat geeft mij goede inzichten om uiteindelijk te gebruiken voor mij stageopdracht. Op dit moment komen de rode rozen masaal in bloei, er worden grote hoeveelheden geoogst en verwerkt. Opzich niet erg want zelf vind ik rood wel een van de mooiste kleuren dus dat maakt het oogsten wel een leuk werkje. Ik denk dat ik tegen de valentijn geen rode roos meer kan zien, dus eigenlijk maar goed dat ik geen vriendin heb, krijg ik in ieder geval geen rode rozen haha(mocht ik een stille liefde hebben die haar plan nu in duigen ziet vallen, een kaartje is ook leuk hoor haha). De grootste drukte wordt komend weekend en begin van de week verwacht, dat zijn de drukste dagen van het jaar voor het bedrijf. Ik ben benieuwd hoe het er dan aan toe gaat. Vandaag trouwens mijn eerste ‘payday’, eindelijk een IRD nummer(soort loonbelastingnummer) dus konden ze mijn gewerkte uren van afgelopen maand betalen. Leuk bedragje gekregen, ik kan er even mee vooruit ☺. Moet mezelf de komende dagen maar eens trakteren of wat lekkers halen denk ik.

Ook het leven in Nederland gaat stiekem een beetje door, ik ben al veel dingen aan het regelen voor na mijn thuiskomst. Ik heb al wat theatertickets geboekt voor een aantal cabaretvoorstellingen, dus ik ga naar Micha Wertheim(“Voor zichzelf”) samen met papa en ga alleen naar Van der Laan & Woe(onder andere van ‘De Kwis’), lijken me leuke voorstellingen dus ben benieuwd. Daarnaast kan ik ook al uitkijken naar 14 juni, dan ga ik met 2 vrienden(Mike en Richard) naar Guus Meeuwis, Groots met een zachte G(wilde ik al jaaaren heen, van het najaar samen geboekt), dus aardig wat te doen na terugkomst.

Het dagelijkse leventje begint me hier steeds meer te bevallen, het voelt een beetje als vakantie, ondanks ik veel tijd aan de stage besteed. Het weer is wisselend maar overwegend mooi en zomers. Afgelopen week ook twee dagen met regen gehad en veel bewolking, en vandaag een flinke zand/stofwolk ivm de droogte. Had ik trouwens al verteld dat ik m’n eerste aardbeving ook al mee heb gemaakt. Niets spectaculairs, je voelt een paar seconden wat trillen en dat is het, maar toch grappig om te vertellen en mee te maken.

Qua koken gaat het ook wel goed. Ik heb m’n eetgewoontes flink omgegooid, om toch maar eens wat gezonder te gaan eten. Veel fruit, veel groenten, weinig suikers, weinig vet, geen frisdrank en vruchtensap en wel veel thee en water. Daarnaast vrij actief op het werk en erbuiten en ik voel me weer wat fitter en actiever dan het laatste halfjaar, aangezien ik toen toch een beetje een ‘kantoor levensstijl’ had met weinig tijd voor lichaamsbeweging. Daarnaast voel ik me ook weer steeds beter, het piekeren wordt wat minder, de dingen vallen een beetje op hun plekje en ik begin weer aardig te barsten van de energie en de ideeën... zoals ik mezelf weer ken van vroeger haha

Ik denk dat ik weer aardig wat verteld heb, Het volgende reisverslag laat vast minder op zich wachtten, maar wegens drukte duurde het wat langer voordat ik aan dit verslag toe kwam. Ik hoop ook in de tussentijd nog wat van jullie te horen, vind ik erg leuk om de mailtjes en berichtjes te ontvangen hoewel reageren soms wat langer duurt(sorry hiervoor). Tot het volgende reisverslagen groetjes vanuit ‘middle earth’!

• 04 Februari 2015 - 20:24

Edith:

Hei Koen, erg leuk om je verslag te lezen. Het klinkt alsof je het best naar de zin hebt.
    Is het land zo mooi als ik altijd heb gehoord? Fijn dat je leuke mensen ontmoet. Arjen is jaloers op jouw mountainbike-mogelijkheden.
    Wij zijn heel druk met klussen in ons nieuwe huis. De bamboo is gerooid en we kijken nu uit op de vijver en de landerijen erachter. Prachtig!
    Geniet van deze unieke kans! Die 4 maanden zijn zo om.

Groet, Edith

• 05 Februari 2015 - 17:44

Astrid En Gerard:

Leuk om zo jouw verhalen te kunnen lezen, Koen. Fijn dat je een ander adres hebt gevonden. En gaaf om daar met de mountainbike rond te crossen. Zouden we wel zo mee willen fietsen. Het moet toch echt wel een schitterend landschap zijn daar down under!
    Je zorgt goed voor jezelf begrijpen we, en het is mooi om te horen dat je weer energie hebt om dingen te ondernemen. Dat is een kans om niet te laten schieten nu je daar verblijft.
    We hopen dat je nog veel leuke dingen mag meemaken, ontdekken en doen. Geniet er maar volop van.

groetjes,
    Astrid en Gerard